HUN-REN-ELTE-PPKE Serdülőkori Fejlődés Kutatócsoport
A kutatócsoport 2017 óta dolgozik a BÉTA projekten. A BÉTA mozaikszó röviden megfogalmazható vizsgálati célunkból áll össze: “Biológiai Érés és TApasztalat a serdülőkori agyi és kognitív fejlődésben” (http://betalab.hu/). Arra vagyunk kíváncsiak, hogy mi mozgatja a fejlődést, hogyan válik a gyerek felnőtté. Új módszereinknek köszönhetően választ kapunk számos olyan kérdésre, melyek korábban nem voltak megválaszolhatóak. Résztvevőink biológiai korát (azaz érettségi szintjét) az életkorukhoz hasonlítva, külön vizsgáljuk az átlagos, valamint a gyorsabban, illetve lassabban érő serdülőket. A biológiai kort a kéz ultrahangos vizsgálatával mérjük, de tervezzük genetikai és neurobiológiai jellegű biomarkerek bevezetését is.
Miután sikerült megmutatnunk, hogy a biológiai kor és a kronológiai kor a serdülőkori kognitív (Sci Rep 12, 5311, 2022) és érzelmi (J Pediatr Nurs 67,132, 2022) fejlődés szétválasztható tényezői, most az agy hálózati jellegzetességeinek nagyléptékű változásait szeretnénk felderíteni ezek függvényében. Célunk továbbá a pszichiátriai zavarok megjelenését megelőző, feltehetően eltérő serdülőkori érési trajektóriák vizsgálata.
A BÉTA projekt az első olyan vállalkozás a világon, amelyik kifejezetten a biológiai érés sebességének hatásait vizsgálja serdülőkorban, ezzel segítve az egészséges fejlődést szolgáló oktatási/nevelési stratégiák kidolgozását.